La Segundo - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Luc Boogaart - WaarBenJij.nu La Segundo - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Luc Boogaart - WaarBenJij.nu

La Segundo

Door: Luc van den Boogaart

Blijf op de hoogte en volg Luc

26 December 2014 | Nicaragua, Granada

Beste allemaal & anderen,
Ik hoop dat de buikjes goed vol gegeten zijn en de levertjes goed naar de knoppen gedronken zijn deze kerst? De chocolademousse stijf was en de grapjes slap waren? De kerstsessie wederom voor mooie verhalen heeft gezorgd en ondanks dat er geen sneeuw was met kerst het kerstgevoel toch weer daar was? .. Hier niet.

Om te beginnen zal ik even kort vertellen hoe ik hier de kerst door heb gebracht, aangezien ik hier toch wel aardig wat vragen over kreeg. Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat ze hier in Nicaragua (en in meerdere delen van de wereld) maar één kerstdag hebben. De eerste ;). Verder is de indeling ietsjes anders, namelijk op kerstavond komen de families bij elkaar en wordt er gedronken en gelachen en op eerste kerstdag doet iedereen eigenlijk gewoon waar hij zin in heeft. De meeste families gaan een dagje uit, bezoeken het strand of (de rijkere) bezoeken een zwembad. Verder is de belangrijkste maaltijd hier het middageten, wat als resultaat had dat toen ik de 24e ’s middags terugkwam van mijn Spaans lessen ik om 1 uur ’s middags mijn kerstdiner geserveerd kreeg. De rest had al gegeten (hier wordt sowieso bijna nooit samen gegeten en meestal gewoon voor de tv) en ik kon aan de keukentafel in me uppie het ‘1 gangs kerstdiner’ gezellig verorberen. Overigens bestond dit uit salade, puree (>.<), rijst en lengua de vaca (google’t u). Waarvan de laatste verassend lekker was, mede door de lekkere saus en enkel de textuur een beetje gek was. Na dit kerstdiner ben ik maar de stad in gegaan en heb een middagje op het terras gezeten. ’S Avonds had ik de mogelijkheid om met de familie mee naar de andere families te gaan, maar aangezien ik een aantal tantes al heb gezien koos ik ervoor om naar een Irish Pub te bezoeken waarover ik goede dingen had gehoord. Na urenlange voorbereiding (haar föhne, make-up, juiste kleren uitkiezen die matchen met m’n allstars) was ik klaar om te gaan, waarna ik na een kleine 10 minuten lopen bij de pub negatief verrast werd met een gesloten deur.. Ik heb ben me gaan zitten bij een andere tent op de toeristische straat en werd gelukkig al gauw vergezeld door een Costa Ricaans stel. Hiermee heb ik de avond doorgebracht en om 12 uur ons ongeloof uitgesproken over hoe het mogelijk is dat Nicaraguanen het economisch zo lastig hebben, maar werkelijk voor tienduizenden euro’s aan vuurwerk de lucht in knallen. De barren sloten allemaal om 1.00, lag dus op tijd in bed en heb de dag erna op eerste kerstdag de hele dag aan het zwembad gelegen. Kerstgevoel? Nee,, Vermaakt? Absoluut.

Hoe zien mijn dagen er hier verder uit: Ik ben maandag begonnen met de Spaans lessen. Deze lessen zijn iedere ochtend van 8.00 tot 13.00. Ze zijn 1 op 1 en dus erg intensief, aangezien er écht alleen Spaans gesproken wordt (de docente spreekt niet/amper Engels) en je 5 uur lang constant goed moet luisteren en nadenken wat je zegt. In het begin kostte me dit erg veel moeite maar beetje bij beetje begint het de goede kant op te gaan. Zeker tijdens de lessen heb ik het idee dat het best aardig gaat. De docente legt goed uit, is prettig, geduldig, dertig, en mooi. Grammatica, vocabulaire, lezen, luisteren en praten wisselen mekaar constant af en ik was even vergeten hoe saai het is om grammatica en vocabulaire te leren, pero vale de pena als je het kan gebruiken in een gesprek. Als ik echter op de straat of thuis bij het gastgezin kom en er Spaans wordt gepraat, versta ik er echt bijna geen hout van. Wat praten die gasten hier afschuwelijk snel en onduidelijk zeg.. In de middag hebben we altijd een activiteit met de groep, maar aangezien ik de enige student ben samen met een Zwitser van een jaar of 35 is deze groep erg klein. De bedoeling is dat er ook dan veel Spaans wordt gepraat en dat gebeurt ook zeker wel met zo’n kleine groep. We hebben een tour door de markt gekregen (wat een absoluut gekkenhuis is hier, foto’s volgen nog), kookles gehad, een gevangenis uit de burgeroorlog bezocht (met fraaie uitzichten), een middag vrij en een boottochtje tussen de Isletas de Granada gehad. Die Isletas (eilanden) zijn gevormd omdat een vulkaan een paar duizend jaar geleden in mekaar is geflikkert en nogal wat gesteente in het meer terecht is gekomen. Vruchtbaar als Nicaragua is zijn hier binnen no-time planten op gegroeid en vandaag de dag fungeert dit puin als kleine privé-eilandjes met palmbomen waar de rijkeren der Nicaragua hun vaste woning of vakantiehuis met zwembad op hebben. Naast de villa’s zijn er ook enkele eilanden met een restaurantje, hotel of spa. Je kunt het het beste voorstellen als een soort villa/vakantiewijk op eilandjes, en voor degene die graag wil zijn enkele van deze eilandjes (vaak inclusief huis) te koop voor prijzen variërend tussen de €300.000,- en €1.000.000,-. Ik ben erg blij dat ik ervoor heb gekozen om eerst twee weken Spaans lessen te nemen, aangezien het toch wel lastig is en ik op deze manier de dagen goed vol heb en daarbij ook nog het een en ander van Granada te zien krijg.
Wat dit weekend de planning is weet ik nog niet. Voor veel dingen die te bezoeken zijn kan je eigenlijk het beste een heel weekend uittrekken aangezien het openbaar vervoer hier niet heel top geregeld is (iedere bus heeft bijvoorbeeld zijn eigen persoon, die uit de deur hangt en naar iedereen roept die langs de weg staat of loopt waar de bus naartoe rijdt. Wil je de bus in dan moet je even je hand op steken en wordt je de bus in gepropt. Vol = niet vol en het kan altijd nog voller). Dagtripjes worden dus weekendtripjes, wat op zich niet erg is aangezien je dan ook een nachtje ergens anders verblijft. Dit weekend blijf ik echter nog in de buurt van Granada en die tripjes naar de Caribische kust, Isla de Ometepe of Léon (waar je kunt vulkaanboarden) plan ik wel in de weekenden als ik in het studentenhostel verblijf, waar waarschijnlijk wel andere studenten mee zullen gaan.

Ik hoop jullie een beetje een beeld te hebben gegeven van hoe het er hier aan toe gaat en ik alles beleef. Zijn er vragen, opmerkingen of tips dan hoor ik dat graag via een der beschikbare media. Verder alvast ‘unne goeje roetsj’ gewenst en veel plezier op alle nieuwjaarsborrels ;)
Saludos!

  • 28 December 2014 - 19:00

    Chris:

    Ha Luc,

    Waat ein duudelijk verslaag. Snap allein neet des ze waal ein foto van de puree gemaaktj hubs en neet van de Spaanse les.
    De start is gemaaktj en ich dink des ze de komendje waeke de taal baeter geis begriepe en nog mieër kins geniete van dien stage.

  • 28 December 2014 - 19:42

    Manon:

    super vet luccie! Bun super jaloers, cuando regresas a Holanda vamos a tener una conversación en español vale? Geniet ervan, tied geit snel veurbie :) besos!

  • 28 December 2014 - 22:25

    Lo:

    Luc, good bezig! Doe verveils dig neet, det is dudelik. Gank zo door. Gr.

  • 29 December 2014 - 21:47

    Annelies:

    Hoi Luc. Leuk om te horen wat je allemaal meemaakt. Ons kerstdiners duurde van 12 uur tot 12 uur.. De mousse was prima.
    Ik wens je daar ook unne goeie roetsj. Groetjes Annelies.

  • 31 December 2014 - 23:15

    Marleen:

    Ha Luc,
    Superbelevenis. Geniet lekker van al die avonturen!
    Willem en ik zitten nu in krakau, wat is de wereld klein en mooi.
    Groetjes marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luc

Visiting Nicaragua for a few weeks

Actief sinds 22 Dec. 2014
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 4002

Voorgaande reizen:

18 December 2014 - 03 Februari 2015

Travelin' Nica

Landen bezocht: